Ehobbyasia.com

MartinN
Played Since: 2005

Re: Ehobbyasia.com

Postby MartinN » 29 September 2013, 17:53

Precis lagt min första order på ehobbyasia.com. Ska bli spännande att se om frakten verkligen går så fort som alla säger. En gaspistol (CO2 för säkerhets skull) med extramagg, en chronograf, ett par fjädrar, ett gearset och lite andra uppgraderingsdelar.

Beställde för $237
Frakten kostade $64
Fick rabatt 11.90
Totalt gick det på $290 (1942kr)

Räknar med att åka på moms och tull på max 485+58+max100kr avgift (om skiten skulle råka hamna hos vanliga posten som är riktiga ockrare) = 643kr

Dock när man beställer från asien brukar de skriva ner varuvärdet men tullen kan ibland begära in kvitton och sådant. Så vi får se vad det landar på i slutändan.

MartinN

Postby MartinN » 3 October 2013, 10:44

Fick ett mail av UPS igår, de bifogade sändningsnummer och beräknar utdelning 8'e... Alltså nio dagar efter beställning, inte riktigt så snabbt som jag hade hoppats på med tanke på den dyra frakten. Men inte jättelänge heller.

Nightowl

Postby Nightowl » 3 October 2013, 23:59

Beställde lite smågrejer därifrån natten mellan tis/ons förra veckan. På fredagen var UPS och försökte leverera..
EHA börjar verkligen bli favoriten, trevliga vid kontakt, riktigt snabb frakt och aldrig nåt strul.. (So far..)

5/5 Ninjas

MartinN

Postby MartinN » 8 October 2013, 22:00

Nu kom mitt paket. runt 14-tiden på tisdagen, precis som lovat av UPS när de hämtade paketet. Ingen moms/tull än, men det kommer väl "som ett brev på posten", bokstavligt talat.

MartinN

Postby MartinN » 16 October 2013, 20:20

Idag damp fakturan från UPS ner i brevlådan. Konstig spec på fakturan men mindre belopp än fruktat. Totalsumma 430kr

$290 resulterade med andra ord i 2362kr för mig.

famidrive

Postby famidrive » 17 December 2013, 19:04

Beställt från dem 1 gång tidigare och det gick bra. Någorlunda fort även fast det var normal frakt.

Den andra gången är minsann katastrofal. Jag gjorde min order den 5e december. Det är nu den 17e
och det står fortfarande "Processing Shipment", jag beställde 4 saker. Mantel, ram samt avtryckare
och 'hammer protection plate'. Denna gången ville jag ha det extra snabbt så jag tog Express shipping
för 45$. Borde kanske tagit standard... :x

FabianP
Lag: LosPrimosLocos
Played Since: 2013

Postby FabianP » 17 December 2013, 19:28

Beställde med std shipment 8:e. Fortfarande inte lämnat HK.. Inget är som väntans tider.. Gått mycket fortare förr.
Lunar
LosPrimosLocos

Dj_komodo

Postby Dj_komodo » 17 December 2013, 21:08

Samma här den 9e, står fortfarande Process shippment.... Man kan inte vänta sig annat under juletider :/

famidrive

Postby famidrive » 19 December 2013, 23:30

Paket ska anlända imorgon med ups. intressant!

Callahan
Lag: 1man-squad
Played Since: 2000

Postby Callahan » 20 December 2013, 01:37

Köpte en ljuddämpare från dom den 12:e dec och idag kunde jag hämta ut den.
Super smidigt som vanligt. 10/10
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Doie

Postby Doie » 11 January 2014, 00:38

Lade en beställning 7 januari, framme i västerås 9 januari, fast i tullen tyvärr så den skickades 10 januari kl 06.43, (stod alltså ute för leverans) och kl 20.00 förlorade jag hoppet på att den skulle komma. Express frakt så man ville ju ha grejorna innan helg för jag var ledig idag så att ta emot paketet skulle vara riktigt enkelt och smidigt.

Riktigt nöjd med ehobby än så länge, får se hur grejorna ser ut när de väl kommer. Ger dem 5/5 för riktigt snabb leverens!
Ger dock UPS riktigt låga poäng då dem inte hinner till mig eller ens hör av sig varför,

Västerås - hällefors 17 mil - Tycker den borde ha hunnit fram om inte problem uppstod som jag inte hört något av.

Men som sagt nöjd med ehobbyasia och kommer beställa där ifrån om det inte blir något enormt problem med paketet som förhoppningsvis anländer på måndag.

Avalyst
Lag: D-SÄK

Postby Avalyst » 18 March 2014, 00:01

Vill utfärda en varning för dessa klåpare. När allt funkar som det ska är de väl OK i bästa fall (Inte speciellt billiga och inte speciellt snabb leverans) men om minsta lilla går fel upptäcker man att det är några av asiens mest begåvningsbefriade människor som sitter i andra änden.

Så här gick det till. Den 26:e November 2013 beställde jag och en polare vars en Flyye SPC och lite annat smått krimskrams eftersom det var kraftig rabatt på Flyyes prylar. Detta var under helgen och på måndagen får vi ett mail om att den gått ur lager pga många beställningar och vi kunde antingen byta den mot en "motsvarande" (Samma väst i Khaki vilket inte var något rimligt alternativ då impressionen var anledningen till köpet) eller få store credit. Till historien hör att Ehobby har en fin liten ruta man kryssar i när man beställer ang hur man vill att de ska hantera eventuella out of stock-produkter. Där hade jag kryssat i att vänta tills produkterna kommer i lager igen, något som jag vänligt påpekade för kundtjänst.

De slutade då svara och inte förrän flera dagar senare när jag skickat ytterligare ett mail fick jag ett svar. Detta innehöll ingen ny info och de hade uppenbarligen inte fattat vad jag skriver, några mail senare fattade de dock vad jag ville och började vänta. Jag passade också på att fråga om de visste hur länge det skulle dröja innan de fick in prylarna igen men det tog först 3 mail och ca 2 veckor innan jag ens fick svar. Då var svaret "Vill du att vi ska skicka de andra prylarna nu och ge dig store credit för resten?", lite som att prata med en vägg med andra ord. Två vändor till av samma frågor och jag fick mer eller mindre svaret "Vi har inte en susning om när de kommer in igen" (Nu är vi framme i början av Januari BTW, yay för kundtjänst som svarar snabbt).

Januari och Februari passerar utan svar och jag frågar igen om de vet när den kommer in. Får som vanligt inget svar så jag tar till lite nya medel och skriver på deras Facebook-sida. Där gick det fort och killen jag snackade med verkade tom. kunna engelska, han lovade att kundtjänst skulle höra av sig. Detta gjorde de också och de har då mage att påstå att jag inte svarade på deras ursprungliga erbjudande om store credit. Jag sväljer min ilska och talar lugnt och vänligt om för de att jag inte vill ha någon store credit för jag ämnar inte att spendera några ytterligare pengar i deras butik utan vill ha en full refund till mitt PayPal-konto. De går med på detta men säger att PayPal tar ut en avgift eftersom det gått mer än 60 dagar sedan köpet, ytterligare rövhålsfasoner som jag dock inte orkar tjafsa om så jag går med på detta.

Det var i slutet på förr förra veckan och jag fick då löftet att refunden skulle ta max en vecka, en tidsfrist som gick ut i fredags förra veckan. Nu står jag här igen, inga prylar, inget svar och inga pengar. Kommer uppdatera här när det faktiskt går framåt men har inte så höga förhoppningar just nu. Börjar undersöka möjligheter att ordna refund via banken (och i förlängningen MasterCard), något som jag gjort förr, dock ersätter inte det fraktkostnaden vilken ju såklart är ganska hög för två plate carriers.

Summering
Så fort något krånglar med Ehobby så visar de att deras kundservice är i en egen liga av värdelöshet, deras kundmedvetande är lika med noll och deras förmåga att förstå engelska närmast icke-existerande. Var sista gången jag handlade där i alla fall, finns gott om butiker med samma utbud, lägre eller motsvarande priser och trevligare personal.

Xelley
Lag: GBM
Played Since: 2010

Postby Xelley » 18 March 2014, 06:54

Jag beställde hem lite prylar av Ehobbyasia.com i slutet på februari. Jag snöade in på en shotgun fetish och drog hem en TM-Super90 och ett G&P Hagel med tillbehör. Det visar sig efter någon dag att G&P haglet felar i saldo och jag blir erbjuden ett liknande vapen (En annan modell av eras M870 serie), till detta hör att det andra vapnet är värt över 200$ mer än det jag beställde. Jag mailade kundservice där jag accepterade deras erbjudande men bad dem samtidigt att inte ändra priset på fakturan pga den svenska momsen, dom lyckades även där och paketet skeppades utan problem. Jag kan bara ge tummen upp då mitt problem löstes smärtfritt och dom tog en smäll ekonomiskt för att reda ut min beställning, vilket såklart uppskattas.

Ett extra plus är att paketet gick från HongKong den 24/2 och det anländer 26/2. Wtf tänkte jag? Men UPS fick väl nytta av den där teleportpadden dom installerat.. eller något.

5/5 baljor!
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Nixon
Lag: FENRIR

Postby Nixon » 18 March 2014, 07:24

Jag har efter 20+ affärer med Ehobby bara positiva erfarenheter.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Avalyst

Postby Avalyst » 18 March 2014, 08:50

Det hade jag med efter ett tiotal affärer. Som jag skrev är de helt OK när allt funkar men denna röran är ju ett tydligt bevis på att de inte kan hantera lite strul. Något så enkelt som att erkänna att de klantat sig och att produkten inte kommer komma tillbaka är tydligen för avancerat för dem-

Nixon

Postby Nixon » 18 March 2014, 12:41

Fast den typen av fullt rimlig service förväntar jag mig inte av asiatiska butiker. Redwolf, kanske. Jag ser det litet som lotteri: rätt ofta kommer det saker tillbaka när jag betalat. Ibland fetstrular det, men det händer med de flesta butiker förr eller senare.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Avalyst

Postby Avalyst » 18 March 2014, 12:44

Tyvärr är det nog inte en bild som delas av de flesta. När jag slänger flera tusen kronor i famnen på en butik förväntar jag mig att få mina prylar eller kompenseras rimligt för det, oavsett asiatisk eller svensk butik. Det är en bild som jag tror de flesta har och därför vill jag varna folk att detta inte stämmer.

Nixon

Ehobbyasia.com

Postby Nixon » 18 March 2014, 15:23

Absolut, Avalyst. Man bör veta vad man ger sig in i när man handlar utanför Svea rikes gränser. Returer är nästan uteslutna, pga kostnaden att skicka. Man kan få vänta i månader på kommunikation, och lika länge på hävda köp/pengar tillbaka. Det är priserna och utbudet som drar, bristen oå garanti och otrygga köp som sänker. Var man själv hamnar i avvägningen värt eller ej handlar nog mycket om personliga erfarenheter och hur snål man är.

Personligen gillar jag att gambla och är sjukt snål- jag handlar till och med på Aliexpress, som är typ grossistkineser. Det är oerhört spännande. Det finns ofta noll och ingen produktbeskrivnibg, man får gå på bilden och be till mammon.

Kamphund
Lag: TEAM AWESOME
Played Since: 2007

Postby Kamphund » 18 March 2014, 16:29

Plus ett på Nixon.
Sen är det sjukt viktigt vilken ton man använder sig av i kommunikationen med kineserna. Det går inte bara att damma på som i tex Sverige, utan man måste tänka både en och två gånger på vad och hur man skriver.
Jag har handlat från ehobbyasia säkert en 30 gånger dom senaste åren. Både stort och smått. Ibland fått vänta ett bra tag, ibland fått sakerna inom en vecka. Har heller aldrig haft några problem med kommunikationen med deras kundtjänst.
Jag försöker absolut inte förminska Avalysts problem, men vill heller inte avskräcka någon att handla från denna återförsäljare.
Att köpa från utlandet har sina risker, men fördelarna är desto fler.
- PRC CLONE USER -
Team Awesome - vi är, du är ej!

Avalyst

Postby Avalyst » 18 March 2014, 16:36

Ska säga att jag nyss fick tillbaks pengarna, så de lyckades med det i alla fall.

Jag tycker man kan förvänta sig en viss grundläggande nivå av service från en återförsäljare, oavsett svensk eller utländsk, speciellt när man lägger beställningar i storleksordningen flera tusentals kronor. Folk verkar ha fått intrycket att jag är ny på detta, vilket jag inte på något vis är. Jag har handlat mycket från både Ehobby och flertalet andra butiker och aldrig varit med om maken till dålig service. Mina förväntningar på Ehobby var dock några jack högre än på de flesta andra då Ehobby är ett stort företag med massvis med kunder världen över och jag blev chockerad över att man då kan ha sämre rutiner och standarder än valfri pyttebutik i Sverige.

Måhända att detta var maximal otur men jag har ändå en viktig lärdom att dela med mig av (Och det är helt och hållet mitt fel att jag inte följt den): PayPal har ett system där de kan ordna refunds åt en även om säljaren krånglar. Denna garanti gäller dock bara i 45 dagar, så lärdomen är att aldrig vänta mer än så, något som såklart gäller alla försäljare och inte bara Ehobby. Det är fan så mycket enklare att få tillbaks sina pengar genom en kompetent PayPal-snubbe som kan ordentlig engelska (Eller Svenska om man vill ringa deras svenska support) och svarar rappt än från någon på kundtjänst på ett företag halvvägs runt jordklotet som svarar lite när det behagar dem.

Callahan

Postby Callahan » 18 March 2014, 22:37

Ett tips till dig då Avalyst är att välja refund direkt nästa gång.
Har handlat många gånger från dessa killar och en gång har det blivit strul(varan var slut) och då fick jag tillbaka pengarna direkt eftersom jag hade kryssat i den rutan.

Avalyst

Postby Avalyst » 18 March 2014, 22:48

Läste du ens vad jag skrev? Det var inte alls så att jag påpekade att det var mitt misstag och att lärdomen inför framtiden är att inte göra om samma misstag? Trodde hela poängen med ett omdömesforum är att man delar med sig av just sina omdömen och lärdomar inför framtida köp från samma butiker men tanken kanske bara är att alla ska sitta och berömma återförsäljare och såga de som råkar ha dåliga erfarenheter?

Callahan

Postby Callahan » 18 March 2014, 23:34

Jo jag läste allt du skrev och gav dig bara ett tips för att undvika framtida bekymmer i all välmening så tagga ner lite!

Dj_komodo

Postby Dj_komodo » 18 March 2014, 23:37

Avalyst, hade du den här tonen när du hade kontakt med Ehobby så kan jag nästan förstå varför dem valde att inte prioritera ditt ärende... +1 på nixon och kamphund

Avalyst

Postby Avalyst » 18 March 2014, 23:44

Aja, the good old Airsoftsverige circle jerk. Vi får väl komma överens om att inte vara överens då. Jag hade en rejält dålig erfarenhet med Ehobby som jag ville dela med mig av för att visa för folk att det inte bara är positivt med dem. Jag skrev också i början av första posten att jag hade haft i huvudsak helt OK upplevelser med dem men detta var en enormt minus på deras konto. I övrigt har jag inte mycket mer att tillägga som inte skrivits redan så jag signar ut från den här tråden nu, ha det! :)

Return to “Omdömen om Återförsäljare”